Lesideeën


Tafelspel: Vier op een rij

Dit spel kun je alleen spelen, maar ook met z'n tweeën.

Hieronder de uitleg wanneer je het met z'n tweeën speelt:

1. Elk kind neemt een stapel kaartjes (55 stuks) van dezelfde kleur.

2. Draai de bovenste vijf kaartjes om en leg deze op tafel (met de som naar boven). Met deze kaartjes ga je spelen.

3. Om beurten wordt er een som op de goede uitkomst op het speelbord gelegd. Je mag zelf weten welke van de vijf sommen je neerlegt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk 4 op een rij krijgt! Heb je een som neergelegd, dan pak je van jouw stapel een nieuw kaartje om de rij van 5 kaartjes weer compleet te maken.

 

Let op: je kunt elkaar dwars zitten door een som met dezelfde uitkomst op het kaartje van de ander te leggen. Voorbeeld: 9 x 3 = 27, maar ook 3 x 9. Veel succes!

 

Het speelbord en de kaartjes kun je vinden onder het kopje 'Downloads'.

Let op: wanneer het spel met z'n tweeën gespeeld wordt, moet je versie 2 downloaden. De kaartjes op de eerste 6 pagina's vormen een set en de kaartjes op de laatste 6 pagina's.

Het speelbord moet je printen op A3-formaat (2 stuks).

Kraak de code!

Elke leraar doet wel eens impulsaankopen voor zijn of haar klas. Ik durf daarom ook niet uit te rekenen hoeveel geld ik heb uitgegeven voor mijn werk. Om eerlijk te zijn, interesseert het mij ook niet zo, want als ik weet dat het iets toevoegt aan mijn lessen en ik het veel ga gebruiken, kan ik heel blij zijn met zo'n aankoop! Zo kocht ik ook ooit bij een bouwmarkt een kluis om bij mijn lessen te kunnen gebruiken. Je kunt het echt bij heel veel vakken inzetten en de kinderen vinden het ook nog eens hartstikke leuk. Zeker als ze weten dat er een beloning in zit! Wil je een paar suggesties zien? Lees hier dan verder.


Boeken top 5

Om de leesmotivatie te bevorderen heb ik in de klas een boeken top 5. Deze is goed te gebruiken bij boekpresentaties, projectweken en andere activiteiten met als doel het lezen te stimuleren.

Heel makkelijk zelf te maken!


Quiz - voltooid deelwoorden

Eindigt het werkwoord in de voltooide tijd op een d, t of op en?

Geef alle kinderen drie blaadjes van A5-formaat met daarop een 'd', 't' en 'en' en laat ze bij elk woord het juiste blaadje omhooghouden.

Klik hier voor het spel.


Doelenblad Snappet

Veel scholen werken met Snappet. Het mooie van Snappet is dat kinderen op hun eigen niveau aan de doelen kunnen werken. Dit jaar werken wij met persoonlijke doelenbladen. Als kinderen het streefniveau bij een bepaald doel hebben behaald, dan kunnen ze dat doel doorstrepen op het doelenblad.
Af en toe maken we een kopie van het doelenblad, zodat ouders ook kunnen zien welke doelen zijn behaald.


Wie is de mol?

Zijn jouw leerlingen ook fan van Wie is de mol? Waarom speel je dit dan niet in de klas? Je kunt het spel bij heel veel vakken laten terugkomen! Het enige wat je nodig hebt zijn leuke, uitdagende opdrachten en een of meerdere saboteurs.

Voorbeeld:

Hang buiten (bij droog en mooi weer) of in de speelzaal lijsten met moeilijke woorden op. Verdeel de klas in groepjes van ongeveer 6 kinderen. Zorg ervoor dat elk groepje een saboteur heeft. De bedoeling is dat de kinderen met hun groepje zoveel mogelijk woorden opschrijven die ze buiten of in de speelzaal hebben gevonden. Laat maximaal twee kinderen van elk groepje tegelijk rennen. Ze mogen de woorden alleen in de klas opschrijven! De andere groepsleden mogen de woorden controleren. De saboteur kan natuurlijk de woorden expres fout schrijven. Aan het einde van de les (laat ze dit ongeveer 20 minuten spelen) controleer je de woorden. Er mogen pas punten gegeven worden wanneer alle woorden van een lijst goed geschreven zijn. Klik hier voor de woordenlijsten.

 

Tip: laat de lijsten een week hangen en speel het spel een paar keer. Zo oefenen de kinderen vaak met de moeilijke woorden.


Kilometers lezen

Maak groepjes van ongeveer vijf kinderen. Elk groepje trekt een kaart, waarop staat aangeven naar welk land het reist en hoeveel kilometer het moet afleggen. Om het extra spannend te maken, kun je alle kaarten in een envelop doen, zodat ze van tevoren niet weten welk land ze krijgen.

Elk(e) gelezen bladzijde of woord is bijvoorbeeld één kilometer waard. Hier kun je zelf een beetje mee spelen.
Welk groepje verovert de meeste landen?

 

Tip: Gebruik een wereldkraskaart, zodat de kinderen echt zien welke landen al zijn veroverd!

 

Klik hier voor de kaarten.


Rekenquiz voor groep 8

Kinderen houden van spelletjes! Laat ze daarom in tweetallen af en toe een rekenquiz spelen. Laat ze eerst alle opdrachten maken. Schat zelf even in hoeveel tijd ze voor elke vraag nodig hebben. Bespreek na afloop alle antwoorden.

Duur van de les:  ± 60 minuten

 

Klik hier voor de quiz.


Oefenen met taalkundig ontleden

Veel kinderen vinden redekundig en taalkundig ontleden moeilijk. Door regelmatig met ze te oefenen, krijgen ze het al snel onder de knie.
Tip: geef elk tweetal een setje strookjes met daarop alle woordsoorten (of een selectie daarvan). Toon enkele zinnen op het bord en wijs verschillende woorden aan. Laat de duo's de juiste woordsoort omhooghouden. De kinderen vinden dit niet alleen leuk, jij (als leerkracht) ziet ook in één oogopslag welke soorten wel/niet beheerst worden en welke leerlingen eventueel extra instructie nodig hebben.

Klik hier voor de strookjes.


rekendobbelspel

Voor dit rekenspel heb je een of twee grote dobbelstenen nodig. Dit spel kun je het beste spelen in een grote ruimte (gymzaal of aula bijv.).
Leg de 6 setjes rekenkaarten op verschillende plekken in de ruimte en geef deze plekken een nummer (1 t/m 6).

Maak van tevoren groepjes van 3 of 4 kinderen (met verschillende niveaus).
De groepjes gooien om beurten met de dobbelsteen. Gooi je bijvoorbeeld 3, dan ren je met je groepje naar plek 3. Daar pak je een rekenkaartje. Het groepje maakt de sommen die op dat rekenkaartje staan en controleren de antwoorden bij de leerkracht als ze klaar zijn. Elk antwoord dat goed is, levert 1 punt op. Welk groepje scoort de meeste punten?

De rekenkaarten zijn hieronder te downloaden:
- optellen

- aftrekken

- vermenigvuldigen

- delen

- meten

- procenten en breuken