Kraak de code!

Hieronder vind je enkele voorbeelden van activiteiten waarbij ik de kluis heb ingezet. De code van de kluis kun je steeds opnieuw instellen en kun je zo lang maken als je zelf wilt.

 

Spelling: maak een dictee met (moeilijke) woorden die de afgelopen periode aan bod zijn gekomen. In 'Word' kun je een antwoordblad maken waarop de kinderen de woorden kunnen schrijven. Door een tabel te maken, kunnen de kinderen elke letter in een apart hokje schrijven. Van boven naar beneden lees je dan bijvoorbeeld (in woorden) de code van de kluis.

 

Rekenen: in de bovenbouw leren kinderen rekenen met grote getallen (tot wel 1 miljard). Schrijf op het bord enkele getallen (op verschillende manieren) en laat de kinderen deze op volgorde zetten van klein naar groot. Je kunt het middelste getal bijvoorbeeld nemen als kluiscode. 

 

Natuur: vraag de kinderen enkele botten of onderdelen van het menselijk lichaam te benoemen. Dit kun je doen door ze een blad te geven met daarop het menselijk skelet en/of de organen. Wanneer je de letters in de gekleurde vakjes achterelkaar plakt, vind je de code. Zie hiervoor de foto hiernaast.

 


Een droomappartement op schaal ontwerpen

Na drie weken intensief geoefend te hebben met het metriek stelsel (lengte, oppervlakte en inhoud), kregen mijn leerlingen de opdracht om een droomappartement te ontwerpen op schaal. Vooraf heb ik met de kinderen de schaal bepaald (1 : 50) en hebben we enkele plattegronden van nieuwbouwhuizen en -appartementen bekeken en vergeleken.

 

Daarna mochten de kinderen beginnen met ontwerpen. Het droomappartement moest wel voldoen aan de volgende eisen:

- De oppervlakte moet tussen de 100m2 en 140m2 zijn;

- Het appartement moet minimaal een entree, woonkamer, badkamer, keuken en slaapkamer hebben.

- De kinderen werken met liniaal en potlood. Wanneer ze zeker waren van hun indeling, mochten ze de muren met stift zwart maken.

- Bij de inrichting moet rekening gehouden worden met de loopruimte (geen bed voor de deur zetten bijvoorbeeld).

 

De kinderen hebben enkele lessen aan hun droomappartement gewerkt. Tussendoor mochten ze feedback vragen van hun klasgenoten of de leerkracht. Uit de evaluatie bleek dat de kinderen veel geleerd hebben van deze opdracht. Deze opdracht ga ik dus zeker nog een keer doen!